Home
/
Nieuws
/

INFORMATIE | Leidraad bescherming van de Online Consument

Digitalisering
February 21, 2020

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de Leidraad bescherming van de online consument gepubliceerd. Met deze leidraad geeft ACM aan waar de grenzen liggen aan online beïnvloeding van consumenten. Het bevat een algemene toelichting en concrete voorbeelden van verschillende handelspraktijken. De belangrijkste uitgangspunten zijn bijeengebracht in een handzame samenvatting. De ACM gaat aan de hand van de leidraad handhaven. Ook investeert de ACM de komende periode in voorlichting aan bedrijven, om naleving te bevorderen. De ACM heeft in verschillende fasen van het proces vele bedrijven, branche-organisaties, academici, maatschappelijke organisaties, toezichthouders en andere stakeholders uitgenodigd ons van informatie en zienswijzen te voorzien.

Bedrijven zijn online steeds beter in staat consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen. Zij zetten allerlei tactieken in om het online gedrag van consumenten te beïnvloeden. Waar gaat verleiden over in misleiden? De beantwoording van deze vraag staat centraal in de leidraad, die na consultatie nu definitief is geworden. Hiermee geeft de ACM concreet invulling aan de norm voor online misleiding. Dit is ook de norm die de ACM vanaf nu hanteert in haar handhaving.

De belangrijkste regels en uitgangspunten heeft de ACM in de samenvatting nog eens kort en duidelijk op een rij gezet. Ondernemers die een website, game of app ontwikkelen kunnen dit document als hulpmiddel gebruiken.

Klik hier voor de leidraad.

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je hebt je succesvol aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.