Home
/
Nieuws
/

De Digitale Interne Markt: veel goede intenties, weinig concrete resultaten

Europa
June 8, 2017

Twee jaar na de introductie van één van haar belangrijkste vlaggenschepen, de strategie voor de digitale interne markt, maakt de Europese Commissie de balans op. Hoe staat het met de creatie van een digitale interne markt, waar het voor burger en ondernemer “grensoverschrijdend net zo makkelijk opereren is als in het eigen land”? Volgens Detailhandel Nederland zijn de intenties veelbelovend, maar zal nog veel meer moeten worden gedaan om ze daadwerkelijk te realiseren. Voor Detailhandel Nederland zijn de prioriteiten duidelijk: aanpakken van handelsbarrières, zoals het verschil in consumentenbescherming en vereenvoudiging van grensoverschrijdende BTW-procedures.

Een digitale interne markt is broodnodig voor winkeliers. Nog te vaak remmen de verschillen in nationale regels onnodig de grensoverschrijdende handel. Daarom was Detailhandel Nederland blij met voorstellen om die verschillen eindelijk aan te pakken. Ondertussen blijkt echter dat de focus op de verkeerde onderwerpen lag of dat de Europese lidstaten niet over hun eigen schaduw heen durfden te stappen en de verschillen tussen hun landen echt te willen opheffen. Het besef mist dat de digitale interne markt en de fysieke interne markt niet van elkaar gescheiden kunnen worden.

Zo is de maatregel om grensoverschrijdende geoblocking aan te pakken door de Europese Commissie verheven tot één van de belangrijkste speerpunten uit de digitale interne markt. Door het voorstel moeten de 500 miljoen potentiële klanten online kunnen winkelen, waar ze maar willen in Europa. Een fantastische kans, maar niet realistisch zolang winkeliers niet met vertrouwen over de grens kunnen verkopen. Producten moeten nog altijd fysieke grenzen over, waar ze moeten voldoen aan verschillende regelgeving rond bijvoorbeeld consumentenbescherming, ingewikkelde procedures voor btw-aangifte en verschillen in etiketteringen en verpakkingen.

Het voorstel voor het gelijktrekken van regels rond consumentenkopen is een enorme kans voor Europa, haar winkeliers en consumenten. Door bijvoorbeeld een gelijke garantietermijn in 28 lidstaten te hanteren wordt regelgeving duidelijk, eerlijk en minder belastend. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om stappen te maken. Alhoewel maar liefst 21 van de 28 lidstaten dezelfde garantietermijn hanteren, (twee jaar) blijkt het politiek zeer moeilijk om op alle aspecten van consumentenkoop tot een gemeenschappelijk systeem te komen. Landen met een hoger niveau van consumentenbescherming dan het gemiddelde, zijn niet bereid daarin concessies te doen. Zelfs als die leiden tot meer consumentenkeuze en een beter concurrerende sector. Een echte digitale interne markt betekent voordelen voor iedereen, maar dan moeten beleidsmakers wel water bij de wijn durven doen.

De voorstellen voor vereenvoudiging van btw-procedures zijn minstens zo belangrijk. Een online alles-in-één-loket kan de administratieve lasten en kosten bij grensoverschrijdend zakendoen aanzienlijk verminderen. Daarnaast wordt het gelijke speelveld flink verbeterd door de btw-vrijstellingen af te schaffen voor producten direct geïmporteerd uit derde landen. Al vanaf 2021 zouden winkeliers kunnen profiteren van deze maatregelen, maar dan moeten de lidstaten wel hun verantwoordelijkheid durven nemen en deze voorstellen zo snel mogelijk uitvoeren.

Uit eigen onderzoek blijkt dat één op de vijf winkeliers graag offline en/of online wil groeien over de grens, maar dit niet doet door uiteenlopende regels. Detailhandel Nederland roept de Europese Commissie, het Europees Parlement en de nationale overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen om de afspraken voor een interne markt waar te maken. Hierdoor ontstaat meer concurrentie, meer innovatie en een nog beter assortiment tegen scherpere prijzen.


Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bedankt! Je hebt je succesvol aangemeld!
Oops! Something went wrong while submitting the form.