Ondernemers zullen steeds vaker eHerkenning van minimaal niveau 3 nodig hebben om zich online te kunnen identificeren bij de overheid. Daarom start Detailhandel Nederland in samenwerking met MKB-Nederland en VNO-NCW een voorlichtingscampagne voor ondernemers.
Digitale sleutel
eHerkenning is een digitale sleutel waarmee ondernemers toegang krijgen tot de online dienstverlening van overheidsorganisaties. Zo doen ze op één manier, met één inlogmiddel veilig en online zaken met de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere publieke organisaties. Aan dit inlogmiddel zijn kosten verbonden, echter hier staat een hoge mate van veiligheid en gebruiksgemak tegenover.
Steeds vaker verplicht
Instanties stellen het gebruik van eHerkenning steeds vaker verplicht. Zo is het vanaf 1 november 2019 niet meer mogelijk om zonder eHerkenning in te loggen bij het UWV om werknemers ziek te melden. Bij de Belastingdienst is het mogelijk om met eHerkenning de btw-aangifte te doen of een douanevergunning aan te vragen. En ook voor het aanvragen van een subsidie of van een VOG-verklaring voor een werknemer is eHerkenning nodig. Het is dus belangrijk dat ondernemers snel eHerkenning gaan gebruiken of hun niveau - indien noodzakelijk - upgraden.
Meer weten? Klik hier.
Loonaangifte 2020 bij Belastingdienst alleen nog via eHerkenning of DigiD
Werkgevers die zelf hun loonaangifte over 2020 doen via de website van de Belastingdienst, kunnen dit vanaf 1 februari 2020 uitsluitend doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z). Ondernemers met een eenmanszaak kunnen daar inloggen met DigiD, de overige werkgevers moeten hiervoor gebruikmaken van eHerkenning. De werkgevers voor wie dit geldt, zijn hierover al per brief geïnformeerd.
Lees meer op de website van de belastingdienst.