Nieuws

26-01-2017 - Zelfstandig winkelier sluit steeds vaker aan bij Frauderegister

...
Lees meer

25-01-2017 - Contactloos betalen vervijfvoudigd in 2016

Het aantal contactloze betalingen is in 2016 bijna vervijfvoudigd tot 630 miljoen betalingen. Afg...
Lees meer

16-01-2017 - Vergelijken, onderhandelen en sturen op gebruik aan te raden Grote verschillen tussen online betaalmiddelen

  De opbouw en hoogte van tarieven van aanbieders van betaalmethoden voor webwinke...
Lees meer

Tweede Kamerverkiezingen 2017

Elke dag verwelkomen de winkeliers verspreid door Nederland miljoenen mensen. In de winkel of online. Er is geen sector die zo veel contact heeft met consumenten. Mede hierdoor is de detailhandel het kloppende hart, de grootste werkgever en de pijler van de binnenlandse economie. Het is ook een markt die ingrijpend verandert. Dit veranderingsproces dient de ruimte te krijgen en tezelfdertijd in goede banen te worden geleid. Met die boodschap start Detailhandel Nederland haar campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen, die in 2017 worden gehouden.

De detailhandel verandert ingrijpend. Naast het aloude, vertrouwde aankoopkanaal van de winkel op de hoek of in het winkelcentrum is de afgelopen jaren een rijk aanbod aan webwinkels ontstaan. Deels gaat het om nieuwe aanbieders, maar de ‘traditionele’ detailhandel timmert ook aan de weg. Winkeliers transformeren zich tot omnichannel ondernemingen. Deze transitie valt samen met internationalisering; een beweging die niet nieuw is, maar daarmee niet minder relevant. Internationalisering leidt tot meer concurrentie, meer innovatie en een gevarieerder aanbod tegen scherpere prijzen. Tegen deze achtergrond verandert het gedrag van de consumenten, mede als gevolg van de groei van eenpersoonshuishoudens, gedeeld kostwinnerschap, ontgroening, vergrijzing en krimp van de bevolking in (delen van) het land.
 


Download hier onze position paper: Tweede Kamerverkiezingen 2017