Nieuws

24-03-2017 - Veiligheid voorop bij winkeliers in Hoofddorp Ondernemers kiezen voor slimmer omgaan met contant geld

HOOFDDORP - Op vrijdag 24 maart gaf burgemeester Weterings het startsein voor het project...
Lees meer

26-01-2017 - Zelfstandig winkelier sluit steeds vaker aan bij Frauderegister

...
Lees meer

25-01-2017 - Contactloos betalen vervijfvoudigd in 2016

Het aantal contactloze betalingen is in 2016 bijna vervijfvoudigd tot 630 miljoen betalingen. Afg...
Lees meer

De Digitale Interne Markt: veel goede intenties, weinig concrete resultaten

Datum: 10-05-2017

Twee jaar na de introductie van een van haar belangrijkste vlaggenschepen, de strategie voor de digitale interne markt, maakt de Europese Commissie de balans op. Hoe staat het met de creatie vaneen digitale interne markt, waar het voor burger en ondernemer “grensoverschrijdend net zo makkelijk opereren is als in het eigen land”? Volgens Detailhandel Nederland zijn de intenties veelbelovend, maar zal nog veel meer moeten worden gedaan om ze daadwerkelijk te realiseren.

Voor Detailhandel Nederland zijn de prioriteiten duidelijk: aanpakken van handelsbarrières, zoals het verschil in consumentenbescherming en vereenvoudiging van grensoverschrijdende BTW-procedures.

 

Een digitale interne markt is broodnodig voor winkeliers. Nog te vaak remmen de verschillen in nationale regels onnodig de grensoverschrijdende handel. Daarom was Detailhandel Nederland blij met voorstellen om die verschillen eindelijk aan te pakken. Ondertussen blijkt echter dat de focus op de verkeerde onderwerpen lag of dat de Europese lidstaten niet over hun eigen schaduw heen durfden te stappen en de verschillen tussen hun landen echt te willen opheffen. Het besef mist dat de digitale interne markt en de fysieke interne markt niet van elkaar gescheiden kunnen worden.

 

Zo is de maatregel om grensoverschrijdende geoblocking aan te pakken door de Europese Commissie verheven tot een van de belangrijkste speerpunten uit de digitale interne markt. Door het voorstel moeten de 500 miljoen potentiële klanten online kunnen winkelen, waar ze maar willen in Europa. Een fantastische kans, maar niet realistisch zolang winkeliers niet met vertrouwen over de grens kunnen verkopen. Producten moeten nog altijd fysieke grenzen over, waar ze moeten voldoen aan verschillende regelgeving rond bijvoorbeeld consumentenbescherming, ingewikkelde procedures voor btw-aangifte, en verschillen in etiketteringen en verpakkingen.

 

Het voorstel voor het gelijktrekken van regels rond consumentenkopen is een enorme kans voor Europa, haar winkeliers en consumenten. Door bijvoorbeeld een gelijke garantietermijn in 28 lidstaten te hanteren wordt regelgeving duidelijk, eerlijk, en minder belastend. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om stappen te maken. Alhoewel maar liefst 21 van de 28 lidstaten dezelfde garantietermijn hanteren (2 jaar) blijkt het politiek zeer moeilijk om op alle aspecten van consumentenkoop tot een gemeenschappelijk systeem te komen. Landen met een hoger niveau van consumentenbescherming dan het gemiddelde, zijn niet bereid daarin concessies te doen, zelfs als die leiden tot meer consumentenkeuze en een beter concurrerende sector. Een echte digitale interne markt betekent voordelen voor iedereen, maar dan moeten beleidsmakers wel water bij de wijn durven doen.

 

De voorstellen voor vereenvoudiging van btw-procedures zijn minstens zo belangrijk. Een online alles-in-één-loket kan de administratieve lasten en kosten bij grensoverschrijdend zakendoen aanzienlijk verminderen. Daarnaast wordt het gelijke speelveld flink verbeterd door de btw-vrijstellingen af te schaffen voor producten direct geïmporteerd uit derde landen. Al vanaf 2021 zouden winkeliers kunnen profiteren van deze maatregelen, maar dan moeten de lidstaten wel hun verantwoordelijkheid durven nemen en deze voorstellen zo snel mogelijk uitvoeren.

 

Uit eigen onderzoek blijkt dat een op de vijf winkeliers graag offline en/of online wil groeien over de grens, maar dit niet doet door uiteenlopende regels. Detailhandel Nederland roept de Europese Commissie, het Europees Parlement, en de nationale overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen om de afspraken voor een interne markt waar te maken.  Hierdoor ontstaat meer concurrentie, meer innovatie en een nog beter assortiment tegen scherpere prijzen.

 

Zie hier voor de position paper van Detailhandel Nederland over de digitale interne markt.

 

Meer nieuws
Hoger minimumuurloon nekt werkgelegenheid REACTIE PB ABN AMRO, ING, RABOBANK EN GELDSERVICE NEDERLAND Masterclass Detailhandel 2017 De Digitale Interne Markt: veel goede intenties, weinig concrete resultaten PERSBERICHT | Winkeliers: lokale belastingen niet meer van deze tijd UITNODIGING | Interactieve masterclass Controleer de nieuwe indeling en etikettering van uw mengsels PERSBERICHT | Nieuw 50 eurobiljet broodnodig in aanpak vals geld Het droomkabinet Energiezuinige keuze in winkel weer begrijpelijk door nieuwe regels Detailhandel Nederland vertelt wat winkeliers bezighoudt en wat politieke partijen vinden Wat vinden Politieke partijen over Winkelcriminaliteit? Dief slaat steeds vaker toe in winkels De banenmotor De cybergeneraal voor betalingsverkeer. Niks Nexit. Met de SGP-ecocombi Europa in. Bureaucratie politie in nieuw regeerakkoord Winkelovervallen dalen verder Een Benelux-unie voor de detailhandel nu officieel van start Ondernemers willen af van diversiteit regels bij bevoorrading van steden Gebruik persoonsgegevens onder de aandacht tijdens FAD bijeenkomst Dialoog over de huurmarkt tussen winkeliers en vastgoed Koninklijke onderscheiding voor Ed Hamming